Rail FieldLab 5G Demo Day

Medio 2024 opent Rail FieldLab 5G zijn deuren, met Railcenter als fysieke testomgeving voor 5G-experimenten in de spooromgeving. Als belangrijke stap richting de lancering van dit fieldlab, organiseerden initiatiefnemers ProRail, NS en het ministerie van I&W op 7 december de Rail FieldLab 5G Demo Day op het Railcenter-terrein.

Demo Day

Op deze dag vol demo’s, presentaties en een rondetafelgesprek, werden meer dan 100 deelnemers geïnspireerd over de voordelen en mogelijkheden van 5G, en werd duidelijk hoe cruciaal 5G is voor de digitalisering van de spoorsector.

Op het programma stonden 6 demonstraties, waaronder de draadloze assenteller, op afstand bestuurde inspectie-robothond, grootschalige gegevensoverdracht van dronebeelden, het gebruik van een VR-bril met virtuele gereedschappen en een op afstand bestuurbare micro-auto.

Online community

We kijken niet alleen terug op een geslaagde eerste stap richting de lancering van het Rail FieldLab 5G in 2024. Dit event heeft er ook voor gezorgd dat de online community nu goed uit de startblokken is!

Geïnteresseerde partijen uit de spoorsector zijn uitgenodigd om deel te nemen aan dit innovatieve initiatief, met als doel een levendige open community te creëren die samenwerking, kennisdeling en gezamenlijk leren bevordert. Klik hier om voor de LinkedIn-groep Community Rail FieldLab 5G.

 

2e klas mbo Railtechniek vol enthousiasme van start

Stel je voor: je werkt al jaren op dezelfde plek, maar er begint steeds vaker iets te knagen. Je overweegt om iets compleet anders te doen. Iets dat praktisch is, liefst in een andere sector. En dan waag je de sprong… en maak je de overstap naar het spoor.

Het is het verhaal van de 7 mannen (waarvan 6 op de foto) die samen de 2e klas mbo Railtechniek van 2023 vormen. Met een achtergrond variërend van luchtvaart en horeca tot IT, startten zij op vrijdag 1 december samen aan hetzelfde avontuur: in 2,5 jaar worden zij, met baanzekerheid vanaf de start, omgeschoold tot gecertificeerd monteur Energievoorziening of Treinbeveiliging.

Onze Railcenter-opleiders hebben heel veel zin om jullie de kneepjes van het monteursvak te leren. Aan de energie en het enthousiasme van deze nieuwe klas zal het in ieder geval niet liggen! Heel veel succes en welkom bij het spoor allemaal!

Meer info

Overweeg jij ook een switch te maken en wil je meer weten over mbo Railtechniek en werken bij het spoor? Kijk voor alle info, video’s en verhalen van deelnemers op deze pagina op de site van Technical Valley.

 

Vakdagen Kunstwerken 2023

Op 2 en 11 november verwelkomden wij opnieuw veel enthousiaste vakgenoten om kennis met elkaar te delen. Na de vakdagen Baan in oktober, was nu de beurt aan techniekveld #Kunstwerken.

Het werd opnieuw een zeer positief beoordeelde editie, met workshops over ‘brugovergangen’, ‘vloeistofbuffers’ en het thema ‘besturen, bedienen en bewaken’. En buiten zagen we tijdens een interessante demo hoe inspectiedrones in actie komen.

Iedereen bedankt voor deze geslaagde bijeenkomsten. Graag tot volgend jaar!

Vakdagen Baan 2023

Opgeteld 50 inspecteurs, vakspecialisten, RSE’s en systeemspecialisten spoor, wissels en geotechniek waren aanwezig op onze jaarlijkse Vakdagen Baan op 26 en 27 oktober. Het doel van de dag: meer verbinding creëren door bij te praten over nieuwe ontwikkelingen, praktijkervaringen uit te wisselen en natuurlijk ook gewoon om bij te kletsen met vakgenoten.

Met zowel workshops als plenaire sessies werden het twee interessante en gevarieerde dagen, met als hoofdonderwerpen: te nemen maatregelen rondom dassen- en beverburchten, geotechniek, USH en RLN00399 spoorstaafdefecten, en toepassing van IHS binnen PGO.

Deelnemers gaven na afloop aan, dat ook deze editie weer zeer nuttig en informatief is geweest. Iedereen graag tot volgend jaar!

Hbo Railtechniek breidt uit met aanschuifonderwijs

Hbo Railtechniek breidt uit! Vanaf nu kun je je ook als niet-student inschrijven voor de hbo-module Railtechniek aan de Hogeschool Utrecht. Dit zogenaamde post initieel onderwijs (aanschuifonderwijs) is toegankelijk voor iedereen die een hbo-opleiding mag volgen. Je schrijft je hierbij in voor de volledige module (gelijk aan de hbo minor) of een deel daarvan dat is toegespitst op een deelgebied. Het eerstvolgende startmoment is februari 2024. Iets voor jou? Meer info over het aanbod vind je hier:

Infoavond 30 november

Speciaal voor professionals uit het bedrijfsleven die zich willen oriënteren op de module hbo Railtechniek organiseert de HU op donderdag 30 november een infoavond van 18.30 tot 20.00 uur in Cursus- en vergadercentrum Domstad. Inschrijven is niet nodig.

Meer aanbod

Naast de doelgroep breidt ook het aanbod uit; de minor Railtechniek wordt vanaf nu voor het eerst twee keer per jaar aangeboden, met startmomenten in februari en september. De inschrijvingen voor februari 2024 zijn inmiddels geopend.

Meer weten over de hbo minor Railtechniek?

Railcenter start met Stipel-opleidingen per januari 2024

Werken als energietechnicus is levensgevaarlijk, en een ongeluk in dit werk heeft meestal zeer grote gevolgen. Met een Stipel-certificering bewijs je als energietechnicus dat jouw werk van het hoogste veiligheidsniveau is. Railcenter draagt graag bij aan het doel van Stipel om ervoor te zorgen dat energietechnici veilig hun werk kunnen doen. Daarom biedt Railcenter per januari 2024 Stipel-opleidingen aan.

We starten met 2 opleidingen, gebaseerd op de NEN3140 en NEN3840 voor laag- en hoogspanningsinstallaties, met als eindresultaat een Stipel-certificering toegespitst op de functie van VP of IV/WV.

Meer info en inschrijven

Via onderstaande knoppen vind je meer info over de Stipel-opleidingen. Hier kun je ook terecht om je in te schrijven. Is er geen geschikte datum beschikbaar, meld je dan aan voor de wachtlijst en ontvang een bericht op het moment dat er nieuwe data beschikbaar komen.

163 Vakbekwaampersoon HS/LS         164 Werkverantwoordelijke HS/LS

 

Over Stipel

Stichting Persoonscertificatie Energietechniek (Stipel) nam in 1998 het initiatief om een landelijke standaard voor veiligheid in de Nederlandse energiesector op te zetten. Stipel is een onafhankelijke stichting met ruim 50 deskundigen uit de energiesector, opleidingsinstituten, certificerende instellingen en de overheid. We hebben één gezamenlijk doel: ervoor zorgen dat energietechnici veilig hun werk doen. Inmiddels is Stipel uitgegroeid tot hét keurmerk voor veiligheid in de energiesector.

Ontruiming bij Railcenter

Vanmiddag ging het brandalarm af bij Railcenter. Lees hier het verslag van ons BHV-team.

“Gebeurt dit nu echt?”

Vandaag kwamen we met het BHV-team bij elkaar voor de BHV-opfrisdag. Na een ochtend met een herhaling van de theorie, was het ’s middags tijd om ons te richten op de BHV-organisatie. Hoe kunnen we de rollen en taken verder verfijnen? De centrale vraag die op tafel lag, was hoe wij als team optimaal kunnen reageren als er een calamiteit plaatsvindt. En precies op dát moment worden we opgeschrikt door het geluid van het ontruimingssignaal! Gebeurt dit nu echt?

We konden direct aan de bak en binnen de kortste keren stond iedereen veilig buiten. Al snel bleek dat er in een EV-lokaal rookontwikkeling was ontstaan doordat een weerstand was gaan smeulen. De brandweer en de politie waren snel ter plaatse en nadat de brandweer de nodige metingen had gedaan, bleek dat zij niet in actie hoefden te komen. Na 20 minuten kon iedereen weer naar binnen en nadat alle ruimten goed waren gelucht, konden de lessen weer worden hervat.

Zoals gebruikelijk werd de calamiteit na afloop direct geëvalueerd, maar deze keer onder leiding van de aanwezige externe BHV-opleider. Samen met BHV, directeur en installatieverantwoordelijke is de conclusie getrokken dat het goed is verlopen en dat de BHV zeer adequaat heeft gereageerd. We hebben hiervan veel geleerd, waardoor de training dus nóg waardevoller was dan verwacht!

Team BHV

 

Railcenter neemt nieuw ontwikkelde storingskoffers in gebruik

Als je in de spoorwereld werkt als storingsmonteur dan ken je ‘m waarschijnlijk wel; die grote, zware, oude koffer met tientallen meetbussen, tientallen storingsschakelaars en vier ingebouwde schakelingen met een eigen karakter en moeilijkheid. Oftewel: de storingskoffer.

Ontwikkeling nieuwe storingskoffer

Na ruim 30 jaar bewezen dienst zijn deze groene koffers aan vervanging toe. Railcenter heeft daarom, samen met Mabenco, een nieuwe, state-of-the-art storingskoffer ontwikkeld. De interne oude printplaten met conventionele relais zijn vervangen door een PLC (Programmable Logic Controller) met geprogrammeerde schakeling. Hierdoor wordt de nieuwe storingskoffer digitaal aangestuurd en is het in de toekomst ook eenvoudig over te zetten naar een andere PLC.
De storingen kunnen dus in de storingskoffer worden ingesteld via de laptop en de opleider kan via deze weg ook volgen hoe de deelnemer door de schakeling aan het meten is.

Het eindresultaat

De nieuwe storingskoffers zijn weer volledig up-to-date, een flink stuk lichter en compacter geworden, én klaar voor de toekomst. De eerste 4 van de 8 nieuwe storingskoffers zijn inmiddels in gebruik en worden reeds ingezet binnen opleidingen van Railcenter.