Afscheid van een goeroe!?!

Op donderdag 31 oktober namen we in het bijzijn van veel (ex)collega’s afscheid van Martin Hartensveld. Hij gaat, na bijna 43 jaar werken in de spoorsector, van zijn welverdiende pensioen genieten. Martin startte in 1977 bij de NS als aspirant vakman, was ruim 10 jaar bedrijfsopleider bij NS Opleidingen en werkte vanaf 2001 als programmamanager bij Railcenter (toen nog Railinfra Opleidingen). In die rol was hij de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de afdelingen Spoorbouw/Kunstwerken en Veiligheid. Hij was de trekker van het monsterproject ‘Digitaal Veiligheidspaspoort’, dat in 2012 startte en waar al ruim 88.000 medewerkers uit de branche aan hebben deelgenomen. We gaan zijn kennis en kunde heel erg missen, maar vooral ook zijn humor en warmte. We wensen hem samen met zijn gezin nog veel fijne en gezonde jaren toe!

Een coach voor je professionele en persoonlijke ontwikkeling!

Wil je krachtiger en effectiever functioneren? En ben je bereid om een kritische blik in de spiegel te werpen? Een coach van Railcenter daagt je uit, persoonlijk en doelgericht.

Waarom een coach van Railcenter?

  • Goed opgeleide, professionele coaches
  • Onze coaches kennen de railinfra sector van binnen uit
  • Coaching voor iedereen in uitvoerende, ondersteunende en leidinggevende functies

Meer weten? Klik hier!

Vacature: Opleider Treinbeveiliging

Wegens grote vraag naar onze opleidingen zijn wij op zoek naar een opleider die ervaring heeft op het gebied van Treinbeveiliging. Klik hier om naar onze vacaturepagina te gaan.

Afscheid van Willem Brummel

Geen wijziging tarieven per 1 juli 2019

Jaarlijks worden per 1 juli de prijzen van ons vaste opleidingsaanbod aangepast.

Hierbij wordt gekeken naar de verwachte stijging van de kosten van levensonderhoud (CPB CPI Consumentenprijsindexcijfer alle huishoudens) en de loonstijging.

Ondanks de hogere kosten heeft het bestuur van de stichting Railcenter besloten om, gezien de positieve financiële situatie, de tarieven voor het opleidingsseizoen 1 juli 2019 – 30 juni 2020 niet te wijzigen.

Een klein aantal opleidingsprijzen is toch aangepast. Dit is het gevolg van een wijziging van de duur van de opleiding en/of groepsgrootte.

Veiligheid – Is de volgende stap het verbeteren van risicobesluitvorming?

Wettelijke kaders, veiligheidsrichtlijnen, regels en afspraken kunnen niet voorkomen dat er veiligheidsincidenten of ongelukken plaatsvinden. De mens is en blijft een zwakke schakel. De hamvraag is: hoe krijgen we de mens sterker en veiligheid op een hoger niveau?

De zoektocht naar antwoorden op deze vraag bracht Marina Horseling en Annemarie Mühl van Railcenter op het idee om een congres te organiseren over het thema risicobesluitvorming, dat plaatsvond op donderdag 21 maart.

Congres
Op het congres kregen de deelnemers allereerst informatie over de wetenschappelijke achtergrond van risicobesluitvorming en denkreflexen door Ab Bertholet van de Hogeschool Utrecht. Daarna volgde de toepassing in de praktijk bij teamtraining (Arjan Zwaag van de Koninklijke Marine). Door het spelen van een interactief spel onder leiding van cognitief psycholoog Julia Burggraaf ervoeren de aanwezige deelnemers zelf de invloed van denkreflexen. Na een inspirerend slotwoord over de weerbarstige alledaagse praktijk door Strukton Rail-directievoorzitter Tjark de Vries werd de inhoud van de dag pakkend samengevat door rapper André Accord.

Denkreflexen, wat zijn dat?
De processen in de hersenen rondom het nemen van beslissingen worden beïnvloed door zogenaamde denkreflexen. Denkreflexen zijn automatische, onbewuste en snelle reacties op een bepaalde situatie. Zo kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een hiërarchische denkreflex:

“Dat is toch het verkeerde been?”  –  “De chirurg weet heus wel wat ‘ie doet…”

Maatregelen
Het nemen van risicobeslissingen kan worden verbeterd door je bewust te zijn van de verschillende denkreflexen/valkuilen. Door meer tijd te nemen voor nadenken alvorens te handelen, krijgen je hersenen de tijd om een ander denksysteem aan te spreken. Zo kan duidelijk worden dat er bijvoorbeeld nog onvoldoende informatie is om een beslissing te nemen.  Ook zijn concrete maatregelen te nemen, zoals het bewust inzetten van een ‘anders of kritisch denkende’ in een team of het standaard inbouwen van denktijd voordat aan de slag gegaan wordt. Buiten onze sector zien we dit bijvoorbeeld terug binnen crisiscoördinatieteams.

Wilt u ook een congres organiseren bij Railcenter? Wij denken graag met u mee. Mail naar info@railcenter.nl!

Wilt u meer informatie over het congres? Mail marina.horseling@railcenter.nl of annemarie.muhl@railcenter.nl!

Studenten enthousiast over keuzedeel Introductie Railtechniek

Inmiddels draait het keuzedeel Introductie Railtechniek alweer enkele maanden. Een afwisselend programma waarbij 25 mbo-studenten gedurende 10 dagen kennismaken met de wereld van het spoor. Vier aannemers, ProRail en Railcenter ontwikkelden voor de jongeren een actief programma.

De aftrap begon met het behalen van het Digitaal Veiligheidspaspoort, want die hebben ze nodig om het spoor op te kunnen. Dit werd gevolgd door een introductie in het Spoorwegmuseum. De eerste dag was in huis bij Railcenter en stond in het teken van Energievoorziening. Afgewisseld met de lesdagen bij Railcenter kregen de studenten les van verschillende aannemers. BAM Infra Rail verzorgde een dag over Baan waarbij de studenten aan de slag mochten met een stopmachine. Bij VolkerRail kregen ze alle ins en outs over Treinbeveiliging te horen en mochten ze besturingskasten doormeten en aansluiten. Aannemer Van Gelder Rail nam de jongeren mee op locatie. Ze gingen naar VSM in Beekbergen. Hier hebben ze lassen en een compleet wissel gemaakt en kabels gemeten.

De studenten zijn het meest enthousiast over de lessen waar ze erop uit gaan en zelf aan het werk mogen. Zo kunnen ze écht proeven aan het vak. Niet alle studenten vinden de wisselende locaties prettig, daarentegen zijn sommige jongeren juist weer blij met deze afwisseling. Elke lesdag wordt geëvalueerd en indien nodig wordt het vervolg van het keuzedeel aangescherpt. De projectgroep probeert op deze manier het keuzedeel tot een succes te maken!

Voor de komende periode staat nog een dag bij een aannemer op de planning. Deze keer bij Strukton Rail, afgewisseld met twee dagen ProRail. Op 3 april wordt het keuzedeel afgesloten met een challenge. Ieder groepje presenteert dan wat ze van het keuzedeel hebben opgestoken.