Tariefswijzigingen per 1 januari 2025

Per 1 januari 2025 passen wij onze tarieven aan. In dit bericht informeren we je over wat er volgend jaar verandert.

Indexering 2025

We gaan per 1 januari 2025 onze tarieven voor opleiders, adviseurs en verhuur van vergaderruimtes indexeren met 3,5 %. Deze indexatie is gebaseerd op de consumentenprijsindex van 2024.

Prijzen opleidingen 2025

Wij vinden het belangrijk dat de inhoud en opzet van ons opleidingsaanbod zo goed mogelijk aansluit op de praktijk en huidige wet- en regelgeving. Hierdoor zullen de tarieven van een aantal van onze opleidingen per 1 januari 2025 veranderen, mede door aangepaste lesuren en verbruiksmaterialen. Kijk voor alle actuele tarieven.

Contact

Heb je vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan gerust contact met ons op via info@railcenter.nl.

Feestelijke contractondertekening voor de realisatie van EKB bij Railcenter

Op maandag 9 december hebben Strukton Rail en BAM Infra Nederland het contract met ProRail ondertekend voor de realisatie van ERTMS op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens (EKB). Een vrolijke en feestelijke bijeenkomst in het Railcenter in Amersfoort.

Innovatieve aspecten

De samenwerking heeft veel innovatieve aspecten, zoals de inzet van robotica en digitaal ontwerp. In het eerste kwartaal van 2025 starten partijen met de ingenieursbureaus uit de Kennisalliantie met de voorbereidende werkzaamheden. Op het ruim vijftig kilometer tellende traject tussen Kijfhoek en de Belgische grens gaan de werkzaamheden naar verwachting eind 2025 van start.

Dit meerjarige project markeert een belangrijke stap in de modernisering van het Nederlandse spoor. Het omvat de implementatie van het treinbeveiligingssysteem ERTMS, de aanleg van assentellers en de realisatie van een toekomstbestendig voedingssysteem. De bouwwerkzaamheden zijn gepland voor de periode 2025-2028. Aansluitend vinden in 2029 tests plaats om de hoogste veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen. Vanaf 2030 zullen reizigers en goederenvervoerders gebruik kunnen maken van ERTMS op dit baanvak. Met dit project zet ProRail een stevige stap richting de toekomst van het spoorvervoer, waarbij innovatie en samenwerking centraal staan.

Bron: ProRail.nl


De ondertekenaars van links naar rechts

  • Michel van den Munckhof | BAM Infra Rail Nederland
  • René van der Haar | ProRail
  • Tjark de Vries | Strukton Rail Nederland
  • Han Berends | ProRail
  • Marco van Elk | Strukton Rail Nederland

Fotogalerij 9 december

Fotografie: Fokke Eenhoorn

Kom naar het seminar van de minor Railtechniek op 31 januari

Benieuwd naar de verschillende spoorgerelateerde onderzoeken van de studenten van de minor Railtechniek die in september 2024 zijn gestart? Op vrijdag 31 januari 2025 presenteren zij vol trots de resultaten van hun onderzoeken tijdens een expositie georganiseerd door Hogeschool Utrecht samen met Railcenter.

Maak kennis met de creatieve oplossingen van deze toekomstige professionals! Dit is dé kans om met hen in gesprek te gaan over hun ideeën en onderzoeken. Kijk hieronder alvast naar de lijst met onderzoeksonderwerpen.

 


Railseminar minor Railtechniek

Datum: vrijdag 31 januari 2025
Tijd: 10.00 – 14.00 uur (vrije inloop)
Locatie: Railcenter

Aanmelden


Overzicht van de 20 onderwerpen

  • Economisch haalbaarheidsonderzoek naar mogelijkheden reactivering
    Langstraatspoorlijn
  • Schiphol Airport toevoegen aan het metronetwerk van Amsterdam?
  • Reizigerinformatie/treinstel instap advies
  • Tracéonderzoek naar een nieuwe lightrailverbinding
  • Verhoogde snelheid op het traject Alphen aan den Rijn – Bodegraven
  • Real-time objectherkenning bij overwegen
  • Railinfrastructuur als oplossing voor wegcongestie en toekomstbestendigheid van het OV tussen Zaandam en Amsterdam
  • Impact van de Lelylijn op Eelde Airport
  • Mobieler Amsterdam Noord
  • Doortrekken tramlijn 20 Utrecht-Nieuwegein naar Hoef en Haag
  • Reizigersrechten Trein
  • Ontwerp Station Rotterdam-Stadion
  • Emplacement Roosendaal
  • Doortrekking RB64 Enschede – Münster naar Zwolle
  • Sneltrein over de Maaslijn
  • Vereenvoudigde ETCS-installatie voor historische railvoertuigen
  • Elektrische voeding voor laatste wagon van goederentreinen
  • Hoe kan de Posttrein bijdragen in het duurzame Nederland van morgen?
  • Businesscase voor het onder de grond leggen van het Nederlandse spoornet
  • Monitoring goederenwagons

Aanmelden

Laat ons graag even weten dat je naar het Railseminar komt. Dat kan via dit aanmeldformulier. Deel deze uitnodiging gerust met collega’s of andere geïnteresseerden. Samen kunnen we de toekomst van de railtechniek vormgeven!

Graag tot ziens op 31 januari 2025!


Over de minor Railtechniek

Studenten die de minor Railtechniek volgen, komen van diverse hogescholen en studierichtingen naar de Hogeschool Utrecht. Hier krijgen ze les van experts uit de railsector over de vele aspecten van de railtechniek. Naast twee projecten waar studenten in projectteams een spooremplacement ontwerpen, verdiepen zij zich individueel in actuele spoorgerelateerde vraagstukken.

Railcenter verwelkomt Jacco Buisman als nieuwe bestuursvoorzitter

Per 1 januari 2025 verwelkomen wij Jacco Buisman (59) als nieuwe bestuursvoorzitter van Stichting Railcenter. Hij volgt Anthonie Bauer op die deze rol 4 jaar lang met veel energie en elan heeft vervuld.

Jacco startte zijn loopbaan in 1989 bij de NS en heeft vervolgens bijna 10 jaar aan project- en managementervaring opgedaan binnen het werkveld van treinbeveiliging. Daarna bekleedde Jacco tot 2019 algemene en commerciële managementfuncties bij het huidige Movares. In zijn laatste rol was hij lid van de raad van bestuur, met commercie en communicatie in zijn portefeuille.

Jacco Buisman: “Ik was blij verrast toen ik gepolst werd voor de rol van bestuursvoorzitter. Gezien het feit dat ik al eerder plaatsnam in het bestuur van Railcenter, wist ik welke belangrijke rol Railcenter voor de ontwikkeling van het spoornetwerk en de toekomst van Nederland kan en moet vervullen. De hernieuwde rondleiding bracht mij langs projecten als assentellers en ERTMS waar ik in het verleden ook een bijdrage aan heb mogen leveren. Ik hoop mijn ervaring in de spoorsector en andere sectoren (zoals de ziekenhuis- en overheidswereld) te kunnen gebruiken om Railcenter nog toekomstbestendiger en prominenter neer te zetten. Ik zie dan ook erg uit naar de samenwerking in het bestuur, met de directie en met andere stakeholders in het spoor.”

Henk van Oostveen, namens Railcenter: “We zijn blij met Jacco’s komst en hebben er alle vertrouwen in dat hij de ingeslagen koers van Railcenter zal voortzetten. Met Jacco aan het roer, vol energie en vastberadenheid, kijken we uit naar de verdere ontwikkeling en groei van Railcenter in de komende vier jaar.”

 

 

Spoorkracht 5: Wat doen we aan het oplopende monteurstekort?

Zet het alvast in je agenda: op donderdagmiddag 30 januari 2025 vindt Spoorkracht 5 plaats bij Railcenter in Amersfoort. Spoorkracht brengt spoorprofessionals samen om het gesprek aan te gaan over technische ontwikkelingen, toekomstvraagstukken en voor de uitwisseling van ideeën en geleerde lessen uit het verleden.

Thema: Monteurs gezocht

Er staat meer onderhoud en vernieuwing gepland dan ooit, in een tijd waarin we moeite hebben om voldoende gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. Hoe doen we dat straks, nu het aantal bevoegde monteurs afneemt? Monteur treinbeveiliging of bovenleiding ben je niet zomaar en voor robotisering is veel tijd en ontwikkeling nodig. Kom naar Spoorkracht 5 waar we bespreken hoe we ervoor staan en hoe we deze uitdaging aanpakken. Reserveer nu je plek en praat mee op donderdag 30 januari!

Programma

  • Jan Mulder (directeur Projecten a.i., ProRail) praat ons bij over de aankomende projecten; wat komt er de komende tijd op ons af en wat zijn de belangrijkste knelpunten en uitdagingen die we daarbij gaan tegenkomen?
  • Vervolgens vertellen Maurits Arnolds (manager Treinbeveiligingssystemen, ProRail) en Henk van Oostveen (directeur Railcenter) meer over de weg die we inmiddels zijn ingeslagen: welke stappen zijn inmiddels gezet en waar werken we naartoe?
  • In de tweede helft van de sessie volgt een paneldiscussie en gaan we met elkaar en de zaal in gesprek over belangrijke kwesties. Het panel bestaat uit Maurits Arnolds, Henk van Oostveen, Martijn Blokker (manager Portfoliomanagement, ProRail) en Jaap van der Star (adjunct-directeur Dura Vermeer).

SPOORKRACHT 5: Monteurs gezocht

Datum donderdag 30 januari 2025
Tijd 14.30 – 16.00 uur (inloop 14.00)
Locatie Railcenter

Aanmelden

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in via bovenstaande knop en houd LinkedIn en de eventpagina in de gaten voor het laatste nieuws. Deel deze uitnodiging gerust met collega’s voor wie dit ook interessant zou kunnen zijn.

Monteurstekort railinfrasector vraagt om gezamenlijke aanpak

Op 27 november stond het Brancheplatform Arbeidsmarkt & Opleiding centraal tijdens het 11e Railcafé. Er was aandacht voor wat er in 2024 is bereikt, wat de plannen zijn voor 2025 en hoe essentieel sectorbrede samenwerking is om gedeelde uitdagingen aan te pakken. In de daarop volgende breakout-sessies werden het opleidingshuis van Railcenter en het doelgroepenonderzoek van Sparkey besproken.

Brancheplatform kwartiermaker Marieke de Wit (Railcenter) startte het Railcafé met een toelichting op grote uitdagingen van de sector, waaronder het groeiende tekort aan railtechnici, het aanhoudende werk en de noodzaak van innovaties. Zij benadrukte dat een nauwe samenwerking met marktpartijen essentieel is om deze uitdagingen aan te gaan.

Paneldiscussie

Het aanwezige panel, met vertegenwoordigers van Voestalpine, RHDHV, ProRail en Railcenter, erkende de genoemde uitdagingen en benadrukte hoe belangrijk het is om het arbeidsmarktvraagstuk gezamenlijk aan te pakken. Belangrijke conclusies van het panel waren:

  • We moeten de focus leggen op promotie.
  • We moeten zorgen voor voldoende opleidingsmogelijkheden.
  • Er is nog veel werk aan de winkel!

Breakoutsessies

Er volgden twee breakout-sessies, de ene gericht op het opleidingshuis van Railcenter, de andere op de eerste resultaten uit het onlangs uitgevoerde doelgroepenonderzoek in opdracht van Railcenter.

Lonneke van den Elshout (Railcenter) sprak in haar sessie over het belang van opleidingen, met speciale aandacht voor spooropleidingen op mbo-, hbo- en associate degree-niveau. In de discussie die volgde, kwam naar voren dat we nu moeten investeren in goede leer- en ontwikkelpaden, met meer oog voor doelgroepen als Gen Z.

Zoë ter Poorten (Sparkey) presenteerde in de andere zaal de eerste resultaten van een doelgroepenonderzoek naar de bekendheid en het imago van de railinfrasector onder wervingsdoelgroepen. Hieruit blijkt dat er nog werk te verrichten is op het gebied van bekendheid: “Jullie hebben als sector weinig te ontkrachten, maar vooral veel te vertellen,” aldus Zoë.

Toekomst

De uitdagingen rondom het monteurstekort vragen om een gezamenlijke aanpak. Het brancheplatform zal hier verder mee aan de slag gaan om de sector te versterken en de bekendheid te vergroten. De bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige borrel, waar nog lang werd nagepraat. Meer weten over het Brancheplatform Arbeidsmarkt & Opleiding? Neem gerust contact op met Marieke de Wit.

‘Als techneuten met elkaar gaan praten, zijn ze niet meer te stoppen’

SpoorPro schoof aan bij Spoorkracht 4 over cyber security en sprak Sander de Weerd (Architect Energie bij ProRail) en Henk van Oostveen (Directeur Railcenter) over de grote behoefte van technisch personeel aan meer kennisdeling en uitwisseling van inzichten.

Henk van Oostveen: “Sinds de spoormarkt is versnipperd, zijn onderlinge relaties heel contractueel geworden. Je mist dat de ene techneut met de andere praat. En dat heb je echt nodig om van elkaar te leren. Wat mij betreft is het doel van Spoorkracht dan ook om die verbinding terug te vinden.”

Lees het hele artikel op Spoorpro.nl


Spoorkracht gaat door in 2025!

Volgend jaar gaan we door met Spoorkracht en staan er opnieuw 4 sessies op het programma. Ga naar de eventpagina voor het laatste nieuws.

Spoorkracht 4: Kijk nu de foto’s en presentaties terug

Op 21 november kwamen zo’n 70 deelnemers bij elkaar om te praten over Cyber Security. We kijken opnieuw terug op een geslaagde middag met inspirerende sprekers en veel ruimte om met elkaar in gesprek te gaan en van elkaar te leren. In 4 sessies kwamen de volgende onderwerpen aan bod:

  • ProRail opende de bijeenkomst en nam ons mee in de opgave om informatietechnologie en operationele technologie (IT en OT) goed op elkaar af te stemmen. Vervolgens gingen we met elkaar in gesprek over vragen als: Wie is verantwoordelijk voor Cyber Security? Wat is de impact van een hack van verschillende systemen? En: Hoe zit het met beveiligsupdates door leveranciers?
  • Commandant Robert Meeuwsen deelde zijn ervaringen met kwetsbaarheden van grootschalige infra en hoe de weerbaarheid van complexe systemen versterkt kan worden. Hij benadrukte het belang van een goede relatie tussen OT en IT.
  • Cyber Security Specialist Marek Kuciński gaf een kijkje in hoe Voestalpine hun assets Cyber Secure maakt, aan de hand van de ontwikkeling van de Object Controller.
  • Als afsluiter een inspirerende sessie over ethisch hacken, waarin Crisis Manager Frank Breedijk (Dutch Institute for Vulnerability Disclosure) ons meer meer inzicht gaf in deze wereld en sprak over de valkuilen van systemen.

Lees de presentaties terug

Fotogalerij

 


Spoorkracht gaat door in 2025!

Volgend jaar gaan we door met Spoorkracht en staan er opnieuw 4 sessies op het programma. Kom op 30 januari naar Spoorkracht 5: Monteurs gezocht. Hier gaan we ontdekken wat er speelt en hoe we omgaan met de groeiende vraag naar goede mensen. Schrijf je meteen in!

SPOORKRACHT 5: Monteurs gezocht

Datum donderdag 30 januari 2025
Tijd 14.30 – 16.00 uur (inloop 14.00)
Locatie Railcenter

Meld je aan

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in via bovenstaande knop en houd LinkedIn en de eventpagina in de gaten voor het laatste nieuws. Deel deze uitnodiging gerust met collega’s voor wie dit ook interessant zou kunnen zijn.