Meer opgeleide handen aan het spoor door maatwerkopleiding

Er is landelijk een oplopend tekort aan monteurs. Ook bij het spoor lopen we hier steeds meer tegenaan. Het is een sectorbreed probleem waar zowel Railcenter, aannemers als ProRail de gevolgen van zien in het werk dat buiten moet worden gedaan. Samen delen we de opgave van vernieuwing en onderhoud van het spoor, en dat is moeilijk zonder voldoende goed opgeleide monteurs.

De afgelopen periode heeft Railcenter samen met ProRail en de spooraannemers onderzocht hoe er meer monteurs naar het spoor kunnen worden gehaald en hoe die zo efficiënt mogelijk kunnen worden ingezet. Hier zijn meerdere oplossingen uit gekomen. Deels worden deze plannen zelfs al in praktijk gebracht, en kunnen we hier nu al de eerste vruchten van plukken.

Een van de oplossingen: een korte maatwerkopleiding bieden aan monteurs in opleiding of aan monteurs met een ander (elektrotechnisch) profiel, die gericht is op een specifieke uitvoerende taak. Direct na hun maatwerkopleiding assisteren ze de volledig gecertificeerde monteur.

Praktijkvoorbeeld: BFI-monteurs

Het werk van BFI-monteurs bestaat voor een deel uit repeterend werk. Hierdoor stromen BFI-monteurs uit omdat het werk niet voldoende uitdagend is. Vanuit diverse partijen kwam daarop de vraag: kunnen we dit niet op een andere manier inrichten?

ProRail, Railcenter en de spooraannemers hebben allereerst op een rij gezet wat precies de taken zijn die specifiek horen bij een BFI-monteur. Daarop zijn de werkzaamheden getoetst, met de vraag: kan het werk uitsluitend worden uitgevoerd door de BFI-monteur?

We zien dat we met een opleiding die specifiek is gericht op één klus, monteurs van een ander profiel of monteurs in opleiding een deel van het werk kunnen laten doen. Deze monteur kan een specifiek product monteren, maar niet controleren of in dienst stellen. Dit kan alleen de BFI-monteur die ook gecertificeerd is voor dat specifieke systeem. Hiermee wordt een BFI-monteur meer ingezet voor de kritische veiligheidstaken, met als bijkomend voordeel dat zij hierdoor meer worden uitgedaagd in het werk.

Onlangs hebben we een succesvolle pilot afgerond om de genoemde werkwijze te testen op één specifiek product. Dura Vermeer heeft vier BFI-monteurs in opleiding een tweedaagse maatwerkopleiding laten doorlopen om specifieke handelingen voor assentellers te kunnen uitvoeren.

Meer flexibiliteit in de toekomst

Henk van Oostveen (directeur Railcenter): ‘Ons onderzoek de afgelopen periode geeft ons inzicht in de taken en het hierbij behorende opleidingsprofiel. De pilot van Dura Vermeer in Zeeland is in 2023 nog een uniek maatwerkproject met maatwerkopleiding, maar straks creëren we hiermee échte flexibiliteit. We zullen monteurs-profielen onder de loep blijven leggen om verder te kunnen kijken naar de mogelijkheden om flexibeler om te gaan met de inzet van monteurs.’