InnoRail is een netwerk dat zich richt op verbeteringen en innovaties in het assetmanagement domein van ProRail. Dit domein is voortdurend in verandering door uitbreiding, vervanging, nieuwe interne en externe ontwikkelingen en nieuwe eisen. Het domein staat voor een voortdurende opgave zich aan te passen en haar prestaties te verbeteren.

Het netwerk maakt deze ontwikkelingen proactief bespreekbaar. Het behandelt in dit kader thema’s, vraagstukken inzake techniek-, proces- en productinnovatie ter bevordering van duurzaam en economisch assetmanagement.

Doelstelling is om technische en procesmatige innovaties rondom het werkveld van beheer en onderhoud te bevorderen.

De netwerkpartners van InnoRail

Doelen van InnoRail

Het netwerk bevordert ontwikkeling van nieuwe inzichten en ideeën, die tot betere prestaties en of vernieuwing (innovaties) kunnen leiden. De samenwerking krijgt praktisch gestalte door;

  • kennisuitwisseling rond vraagstukken in netwerkbijeenkomsten.
  • gezamenlijke analyse van problemen, nieuwe ontwikkelingen en kansen.
  • professionals en bedrijven aan elkaar te verbinden door te netwerken.

InnoRail streeft naar professionalisering van de bij haar aangesloten bedrijven en hun deelnemende professionals en managers in assetmanagement en innovatie.

  • InnoRail bevordert de uitwisseling met -, en het leren van andere sectoren.
  • InnoRail bevordert een hoge maatschappelijke toegevoegde waarde van het assetmanagement-domein van ProRail en draagt bij aan haar progressie en imago.

Een interessant artikel in SpoorPro waarin staat toegelicht wat de rol van InnoRail is in het met elkaar innovaties op het gebied van sensoring verder brengen in de spoorbranche! Lees het hier.

Actuele thema’s:

  1. Op 29 november kwamen we een hele dag bijeen in Railcenter in Amersfoort. Als vervolg op de bijeenkomst van 8 maart 2018 begon dagvoorzitter Jaco ter Wal met een blik op zijn eigen duurzaamheid. Daarnaast kregen we inspirerende TED talks van branchvreemde sprekers. Interface, Studio Wae, BlueRoof en StoneCycling lieten zien hoe zij van gebruikte producten en afval waarde creëren. ’s Middags gingen we aan de slag met de duurzaamheid van het spoor door een roadmap in te vullen en de discussie aan de hand van 7 stellingen aan te gaan en BiomimicryNL verbaasde iedereen met de inventiviteit van de natuur. Lees het verslag hier.
  2. Op 19 juni  waren we te gast bij Voestalpine Railpro in Hilversum en tijdens deze InnoRail netwerksessie doken we een hele dag in de wereld van de spoorstaaf. Martin Hiensch van DEKRA gaf ons een inzicht in de invloeden op spoorstaven, de Oostenrijkse Röhrig Sören vertelde ons over de ontwikkeling van nieuwe spoorstaafkwaliteit, Bart Schotsman introduceerde de wetenschappelijke benadering, aannemers Dirk Bothof (VolkerRail) en Erland Tegelberg (Strukton) gingen in op de effecten van contractvorming en het nut van data science, Jakko van der Stelt ging in op schadeonderzoek en Martine Teijgeler sloot af met een presentatie over detecteerbaarheid, regelgeving en processen. Bovendien kregen we een rondleiding over het terrein en organiseerde Wouter Lampe nog twee interactieve deelsessies. Klik hier om het verlag te lezen.
  3. Op de InnoRail Netwerkdag van 19 april waren we te gast bij Railcenter in Amersfoort. De netwerksessie begon met een inlooplunch om 12.00 uur. Om 13.00 uur ging het officiële programma van start. Dagvoorzitter Jaco ter Wal heette iedereen welkom. De opkomst was goed. Lees hier het verslag.
  4. Op 8 maart hebben we in het Beatrixgebouw in Utrecht in sneltreinvaart een start gemaakt met Duurzaamheid. Verscheidende perspectieven op duurzaamheid kwamen naar voren in de pitches van Michelle Spaas, Ans Bouwmeester, Patrick Morren, Gerald Olde-Monnikhof, Maayke Damen, Geerke Hooijmeijer, Jeff Diks en Rob Gerritsen. Enerverende gesprekken volgden, waarbij we alle onderwerpen in feite met elkaar hebben opgelost. Op naar een volle dag voor DZH in het najaar!
  5. De netwerkdag van 16 november, met als thema ‘Spoorinnovatie bestaat niet?!’, was georganiseerd door VolkerRail. De partners hebben verschillende innovaties gepitcht: Arcadis, Strukton, TNO, TU Delft, VolkerRail en Movares. De masterclass van Peter Clausman heeft vervolgens aangetoond dat we nog veel meer potentie hebben! Zie hiervoor het dagverslag.
  6. De Zweedse meettrein als centraal middelpunt van innovaties! Dit was het thema van de InnoRail Netwerkdag van 28 september 2017. Bijdragen werden geleverd door Joris van Ruijven, Michaël Steenbergen, Arjen Zoeteman en Eric Berggren. Lees hier het verslag en bekijk hieronder het filmpje van de Zweedse meettrein:
  7. Brengt Robotica de langverwachte innovatiesprong in onze spoorsector!? Dit was de vraag die centraal stond tijdens de Netwerkdag van 20 april 2017. Bijdragen werden o.a. geleverd door: prof. Jo Geraedts en Rutger Tollenaar. Daarnaast vind je hier ook het verslag van de dag.
  8. Op 16 maart 2017 had de InnoRail Netwerkdag het thema: Hoe Big-data snel informatie wordt en betekenis krijgt. Jaco ter Wal verzorgde de inleiding en daarna volgden de sprekers: Maarten Zanen met Wetenschappelijk onderzoek naar de toepassing van bigdata in de praktijk (presentatie volgt nog); Léanneke Loeve en Bert Muijen, Van Meten naar Voorspellen; Thymo van den Brug met Programma BIM binnen SpoorLab en Paul van der Voort met Visie en voortgang DataLab. En natuurlijk het verslag van de dag.
  9. Op de InnoRail netwerkdag van 2 februari 2017 stond het thema ‘Actieve en creatieve innovaties mogelijk maken?!’ centraal. Na de aftrap door Jaco ter Wal kwamen diverse sprekers aan het woord: Frits Verhees sprak over de ‘Innovatie voor Movares’ en Pier Eringa had het over het belang van innovaties voor de sector. ‘Waarom besteedt Movares tijd aan Hyperloop en Aero City’ was het onderwerp waar Everard van Rees over sprak. Na de pauze volgde Frits Makkinga met ‘Movares aanpak innovaties’ en Jacco Buisman met ‘Marktvisie’. In de middag kwamen Joost Linssen en Evert-Jan van de Berg aan het woord over ‘van idee tot realisatie’ waarop Corné van der Kraats de visie van Strukton gaf. Wederom een geslaagde dag. Wil je alle ins en outs van deze dag even nalezen? Bijgaand het verslag.
  10. Waar en wat worden onze systeemsprongen? Was het thema van de InnoRail Netwerkdag van 15 december 2016. De aftrap werd gedaan door Wiljo Florijn met een presentatie over alle ontwikkelingen rondom Railcenter. Daarna heeft Wouter Truffino vanuit het gedachtegoed: Experimenteer, Leer en Innoveer, ons meegenomen in zijn ervaringen van succesvol innoveren. Verder hebben Henk van Oostveen en Chris Verstegen inzicht gegeven in de innovatiethema’s van 2017. Lees hier ook het verslag van de dag en het programma overzicht.
  11. Het centrale thema van de InnoRail Netwerkdag van 3 november 2016 was (Tunnel)Veiligheid: welke innovaties verhogen dit? Vanuit diverse perspectieven werd dit onderwerp nader belicht: Tjark de Vries, Strukton Rail: van aannemer naar technologiebedrijf; Jan van Keulen, ProRail: de twijfel verkleinen; Stephan Schaefer, Strukton: praktische ervaringen met tunnelveiligheid;  Angelique van Velsen, ProRail: het vergroten van de twijfel; Iwan van der Veer, ProRail: Veiligheidstransitie. En bijgaand natuurlijk ook het verslag van de dag en het overzicht.
  12. Innoveren met de innovatiekoffer was het thema van de Netwerkdag van InnoRail van 22 september 2016. Sprekers die een autoriteit zijn op het gebied van het inkopen van innovatie hebben hier hun kennis gedeeld. Bijgaand hun inzichten: introductie Railcenter door Wiljo Florijn, innovatiegericht inkopen door Floris den Boer, de innovatiekoffer in de praktijk door Hendrik van Meerveld, het verslag van de dag en het overzicht.
  13. Baanverbetering terwijl de trein rijdt!: Tijdens de presentatie van Taco Sysling op 16 juni 2016 onlangs is InnoRail ingezet om oplossingsrichtingen hiervoor aan te dragen.
  14. State of art van sensoring door Wim Verheul InnoRail (onder) aannemers hebben tijdens de InnoRail Netwerkdag van 16 juni 2016 besloten om mee te werken aan het plaatsen van sensoren op goede locaties waar data uitgehaald gaat worden. Klik hier voor het verslag.
  15. Op de InnoRail Netwerkdag van 24 maart 2016 hebben Johan Schouten (ProRail) en Bob Huisman (NS) ons meegenomen in de opgave van o.a. uitbreiding materieel. Uit die werksessie kwam het vraagstuk Watergraafsmeer naar voren. Hoe kan er meer opstelcapaciteit en ruimte worden gecreëerd?