Ervaringen van seinwezenmonteurs tijdens herinstructie bij Railcenter.

Op deze rustige zomerdag wordt hard gewerkt in praktijklokaal 18.5, bij de herinstructie emplacementbeveiliging NX. Ervaren seinwezenmonteurs vertellen over de uitdagende praktijkopdrachten.

Als je al zoveel ervaring hebt, wat moet je dan nog leren bij Railcenter?
Henri Nagenborg (VolkerRail): “In de afgelopen drie jaar heb ik veel gewerkt in deze installatie, maar sommige storingen komen niet zo vaak voor. Hier wordt je kennis weer opgefrist.”

Erwin Kalter (VolkerRail): “We oefenen bijvoorbeeld met het meten. In deze installatie kun je doen wat je tijdens je normale werk niet kunt doen.” Henri: “Je hebt toch altijd van die ‘O ja! –momentjes’.” Erwin vult aan: “of ook wel ‘O nee. –momentjes’. Dan heb je alle voorbereidingen heel zorgvuldig gedaan, je denkt dat je het 100% goed hebt. Maar als je per ongeluk op de verkeerde positie meet, doe je een verkeerde interpretatie en dan ben je zo een half uur langer bezig. Hier bij Railcenter in de installatie kun je fouten maken. Buiten kan het niet. Die ‘O nee. –momentjes’ hier in de opleiding houden je wel scherp.”

Wat is de toegevoegde waarde van de groep?
Erwin: “De manier waarop je aan deze installatie werkt, verschilt per persoon. Je leert tijdens deze opleiding ook weer van elkaar. Je ziet hoe iemand het aanpakt en dan bespreek je met elkaar: Waarom doe jij het zo?”

Welke meerwaarde heeft de opleider?
Henri: “Thomas is een echte praktijkman, hij is enthousiast, heeft passie en kent de installatie goed. Zeker voor een her-instructie is het belangrijk dat die gegeven wordt door iemand uit de praktijk. Iemand die weet dat een storing op meerdere manieren kan worden opgelost. Op deze manier vul je elkaar aan.” Erwin: “Belangrijk is dat het geen welles/nietes wordt. Thomas accepteert dat wij de installatie goed kunnen doorgronden.”

Wat vind jij belangrijk bij het geven van deze opleiding?
Gastdocent Thomas Ulrich, uitvoerder Seinwezen bij Asset Rail: “ik let altijd op de mensen, hun ervaring en hun persoonlijkheid. Als mensen bijvoorbeeld wat sneller en meer ervaren zijn, zet ik ze bij elkaar aan een wat moeilijkere opdracht. Hun valkuil is soms dat ze te snel uitgaan van aannames. Ik vraag ze waarom ze een bepaalde aanpak kiezen, en dan ontdekken ze zelf hoe het sneller en beter kan. Het is vooral ook belangrijk om plezier in het vak te hebben, dat straalt ook uit naar anderen!”