Live monitoring baanstabiliteit
GeoNext onderzoekt de mogelijkheden van 5G-technologie om grote hoeveelheden meetdata realtime van het spoor naar een externe server te kunnen versturen om daarmee live de baanstabiliteit te monitoren.
TOEPASSING
Om de actuele situatie op en rond het spoor in kaart te brengen, wordt een grote hoeveelheid meetdata verzameld met behulp van optische meetinstrumenten. Deze zeer gedetailleerde gegevens – zoals puntenwolken en videobeelden – worden gebruikt voor het nauwkeurig monitoren van spoorligging en zettingen, met name op locaties waar bouwprojecten plaatsvinden of waar extra risico bestaat op verzakking.
Zodra deze data realtime wordt verwerkt, kunnen afwijkingen of verzakkingen direct worden gesignaleerd en kan er snel worden ingegrepen om schade en vertragingen te voorkomen. GeoNext onderzoekt de mogelijkheden om deze monitoring met 5G-technologie op afstand en volledig draadloos uit te voeren, zelfs op moeilijk bereikbare of mobiele locaties.
- PLANNING
- Q4 2024 – Q2 2025
- OPDRACHTGEVER
- GeoNext
- PARTNERS
- Railcenter, MCS
UITDAGINGEN
Realtime monitoring van sporen vraagt om een betrouwbare en snelle verbinding, vooral als het gaat om het verzenden van grote datasets. De bestaande netwerken bieden vaak onvoldoende capaciteit of stabiliteit, zeker wanneer de meetlocatie zich op afstand van stedelijke gebieden bevindt.
Het is met name belangrijk om te achterhalen of 5G in staat is om deze hoeveelheid data zonder vertraging of kwaliteitsverlies over te brengen. Hiervoor worden de minimale vereisten onderzocht voor een stabiele verbinding: hoeveel bandbreedte is er nodig, wat is de maximaal toelaatbare latency, en tot welke afstand blijft de verbinding betrouwbaar? Ook wordt gekeken naar de inrichting van de benodigde infrastructuur, zoals de inzet van een lokale 5G-verbinding op projectlocaties.
TESTEN
Tijdens deze use case is een volledige meetsituatie opgebouwd waarbij optische meetapparatuur van GeoNext werd ingezet om data te verzamelen op een testlocatie van Railcenter. De verzamelde meetdata is vervolgens live doorgestuurd via een 5G-verbinding naar een externe serveromgeving.
Gedurende de tests is gemonitord hoe de 5G-verbinding zich gedraagt bij het verzenden van grote databestanden, welke kwaliteit de verbinding heeft bij verschillende afstanden en hoe het systeem reageert op mogelijke performance drops. Later wordt er in kaart gebracht welke maatregelen nodig zijn om deze technologie ook op wisselende en tijdelijke locaties betrouwbaar in te zetten.
De eerste testfase vond plaats in april 2025. De resultaten zijn vastgelegd in een meetrapport en een evaluatieverslag. Deze inzichten zijn van grote waarde voor partijen die willen investeren in slimme, draadloze monitoringstoepassingen in de spooromgeving.

