Digitalisering OVpay
NS onderzoekt de mogelijkheden om vervoerbewijscontroles volledig te digitaliseren op basis van een constante en betrouwbare 5G-netwerkverbinding. Dit betekent dat hoofdconducteurs hun werk voortaan kunnen uitvoeren met hun smartphone in plaats van een gespecialiseerd apparaat.
TOEPASSING
Momenteel maken hoofdconducteurs voor vervoerbewijscontroles gebruik van een handheld apparaat met een fysieke Secure Access Module (SAM). Deze SAM maakt contact met de backoffice van Translink waar de reisrechten van reizigers zijn opgeslagen.
Met het nieuwe OVpay-systeem kunnen reizigers in- en uitchecken via een contactloze betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Reisrechten van OVpay-reizigers bevinden zich uitsluitend in deze backoffice, waardoor een constante en betrouwbare netwerkverbinding vereist is voor het uitvoeren van controles.
Door de fysieke SAM naar de cloud te verplaatsen, ontstaat de mogelijkheid om het controleproces volledig te digitaliseren. Dit betekent dat hoofdconducteurs hun werk voortaan kunnen uitvoeren met hun smartphone, mits de verbinding snel en stabiel genoeg is. De potentie van 5G-technologie om lage latency en hoge betrouwbaarheid te bieden, maakt deze innovatie aantrekkelijk voor grootschalige toepassing binnen het OV.
- PLANNING
- Q2 2025
- OPDRACHTGEVER
- NS
- PARTNERS
- Railcenter, MCS, TNO, Do IoT Fieldlab
UITDAGINGEN
De verplaatsing van de controlefunctie naar een cloudomgeving stelt hoge eisen aan de onderliggende netwerkstructuur. In het huidige OVpay-proces moet een extra communicatiestap worden gezet om reisgegevens op te halen uit de backoffice van Translink. Voor een soepele gebruikservaring mag dit in de praktijk niet leiden tot merkbare vertragingen.
Een van de grootste uitdagingen is het op verschillende locaties bieden van een stabiele verbinding; op stations en in rijdende treinen, maar ook op trajecten in minder goed bedekte gebieden zoals de Veluwe.
Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe 5G presteert tijdens netwerkhandovers, waarbij het toestel van de ene naar de andere zendmast overschakelt. Er wordt ook onderzocht of 5G betrouwbaar blijft bij hoge netwerkbelasting, zoals tijdens grote evenementen waar veel mensen tegelijkertijd gebruikmaken van mobiele data.
Alleen als 5G onder al deze omstandigheden een constante en snelle verbinding biedt, kan het een volwaardig alternatief vormen voor de huidige oplossing.
TESTEN
In april 2025 zijn diverse tests uitgevoerd met twee Android-smartphones, waarvan de ene werd verbonden met een 4G-netwerk en de andere met 5G. Beide toestellen draaiden de MINS-applicatie van Translink, waarmee hoofdconducteurs toegang hebben tot de reisrechten van reizigers.
Tijdens de tests is gemeten hoe snel en betrouwbaar de communicatie met de backoffice onder verschillende omstandigheden verloopt. Er is gekeken naar de responstijden, de stabiliteit tijdens handovers en de prestaties bij zwakke dekking of zware netwerkbelasting. Daarbij zijn de minimale vereisten voor een acceptabele gebruikerservaring vastgesteld, zodat er kan worden vastgesteld of de overstap naar 5G voldoende voordelen biedt.
De resultaten zijn geanalyseerd en verwerkt in een eindrapport, waarin ook de lessen en aanbevelingen voor de toekomst worden opgenomen. Als uit de testen blijkt dat 5G betrouwbaar genoeg is voor gebruik in de praktijk, kan dit een belangrijke stap betekenen richting de inzet van smartphones als nieuw controle-instrument in het openbaar vervoer.