Werk jij al bij het spoor?

We horen en lezen er allemaal over: het tekort aan goed geschoold technisch personeel in de spoorsector. Misschien niet van vandaag op morgen, dan wel in de nabije toekomst. Jongeren willen niet meer werken bij het spoor. Ze vinden het niet spannend genoeg en daarbij zijn volgens hen de werktijden verre van optimaal. De jongere van nu wil meer uitdaging, meer eigen inbreng. Hoe gaan bedrijven in de railinfrasector om met dit arbeidsmarktvraagstuk?sjaakkiggen_14-12-2016

In gesprek hierover met Sjaak Kiggen: leermeester bij BAM Infra Rail bv.

Innovatie: ja graag!

Werken bij het spoor heeft geen flitsend en innovatief imago;  oplossingen worden pas bedacht als de problemen al bestaan.  Volgens Sjaak is dat beeld volledig achterhaald. “Het tij is gekeerd. De huidige contractvormen dagen ons juist uit om oplossingen te bedenken ter preventie van storingen en niet zoals vroeger brandjes blussen achteraf. Beter voor de treinreizigers en daarmee ook voor ons. Innovatieve ideeën zijn hierbij meer dan welkom. Juist! Uit al die vernieuwende ideeën ontstaan namelijk nieuwe werkwijzen die leiden tot betere werkprestaties én misschien ook wel tot meer opties om overdag het werk  te doen in plaats van ‘s nachts.”

Bam vindt medewerker/medewerker vindt BAM

Om nieuwe medewerkers te vinden, moet je als bedrijf goed weten waar te zoeken. Zo staat BAM Infra Rail bij 170 instellingen geregistreerd als erkend leerbedrijf en tot enkele jaren terug stond het bedrijf ook op diverse beurzen. Monteurs vertelden hier hun persoonlijke verhaal aan potentiële nieuwe medewerkers. Dat leverde nieuwe collega’s op. De gepassioneerde verhalen uit de praktijk werkten. “En dan niet alleen de mooie en positieve kant, ook hoe je omgaat met de situatie thuis. Het vele nachtwerk en het verre reizen voor je werk. De laatste paar jaar staan we niet meer op de beurs. Geen vacatures.”

Maar als je geen vacatures hebt, waarom dan wel een erkend leerbedrijf zijn? Met alles wat daarbij komt als investeren in praktijkbegeleiders, – beoordelaars en leermeesters. “BAM Infra Rail vindt het ontzettend belangrijk dat de potentiële spoorwerkers zich blijven ontwikkelen. De wil om daar een bijdrage aan te leveren, in de vorm van het aanbieden van stageplekken, is groot. En natuurlijk, als er een goeie leerling, een talent, tussen zit dan kan daar meestal wel een vacature voor worden gecreëerd.”

Het begint met opleiden

Goed opleiden en begeleiden van technisch personeel kost veel inspanning, tijd en dus ook geld. Sjaak maakt de vergelijking met de onderwatersport. “Voordat je je duikbrevet voor zelfstandig duiken haalt, heb je daarvoor een hele weg afgelegd met theorie, duiken onder begeleiding etc. In de duiksport wordt nooit lichtjes gedacht over dit proces. Waarom niet? Nou, als jij iemand certificeert die niet voldoende kennis heeft dan kan dit een dodelijk ongeval tot gevolg hebben en dat wil natuurlijk niemand.”

“Deze houding zou ik graag overal terugzien bij het opleiden van technisch personeel. We moeten niet te licht denken over opleiden en begeleiden van onze mensen. Een techneut moet niet hoeven twijfelen over zijn parate kennis, hij moet het toepassen daarvan zien als een uitdaging. Als hij wordt opgeroepen om een storing te verhelpen, dan moet hij met plezier in zijn auto stappen. Zijn kennis is namelijk up-to-date. Knikkende knieën, omdat zijn kennis een paar jaar geleden voor het laatst is bijgespijkerd mag niet.” Dit vraagt wel een constante investering in je medewerkers. “Ja klopt, maar eigenlijk hoort dat ook niet anders te zijn.”

Wat levert deze werkwijze op?

“BAM Infra Rail vindt het belangrijk om goed geschoold personeel te vinden en te binden en dan ook nog eens een gevarieerde mix van leeftijd en kennis. De 55-plusser met de vele jaren ervaring en de twintiger vanwege zijn ambities. Samen vormen deze generaties een goed team. Ze vullen elkaar aan. En dat willen wij graag zo houden. Door onze medewerkers intensief te begeleiden in hun ontwikkeling, hopen wij voor hen een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. En zoals eerder al even aangestipt, voor nieuw talent kunnen we meestal wel plek creëren.”

Wat doet jóuw bedrijf?

Dit artikel gaat over de toekomstige tekorten aan goed geschoold technisch personeel in de spoorsector. Hier lees je hoe BAM Infra Rail bv met dit vraagstuk omgaat. Herken jij dit? Maakt jouw bedrijf zich zorgen? Wil jij ook vertellen hoe jouw bedrijf dit ziet en hoe jullie hiermee om gaan? Mail ons.

Sjaak Kiggen is leermeester bij BAM Rail. Sinds 1973 is hij  werkzaam in diverse functies binnen de rail(infra) sector. Van aspirant monteur bij NS tot hoofduitvoerder, productiemanager en personeelscoördinator bij BAM Infra Rail bv. Naast leermeester is Sjaak ook vader van vier zoons en opa van zeven kleinkinderen.