Samenwerken

Ben je de laatste tijd nog bij ons of bij ons in de buurt geweest? Heb je het gezien?  De bouw van ons nieuwe onderkomen vordert gestaag. Ik verheug me enorm op de dag dat alles klaar is. Want dan kunnen we Railcenter helemaal  vormgeven zoals we dat met alle samenwerkende Railpartners hebben bedacht. Met onze gezamenlijke deskundigheid, ambitie en durf een mooi huis voor de railsector neerzetten.  Een plek waar professionals uit de railsector graag komen: om te leren, samen te werken, kennis te delen en innovaties uit de sector te laten zien.

nieuwe-railcenter

We werken daaraan achter de schermen. Maar zichtbaar is al het resultaat van de samenwerking binnen het bouwteam. Soms kom je tijdens een bouwproject voor een obstakel te staan dat bijna ‘niet te nemen’ lijkt.  Zo hebben wij enorm veel kabels (koper en glasvezel) boven het plafond in de gang lopen. Die hebben we vanwege alle installaties en systemen die bij in ons gebouw staan voor onze opleidingen en testen. Kabels die je niet even doorknipt en later weer aan elkaar last. Ik vroeg me werkelijk af of we door deze kabels een deel van het oude gebouw zouden moeten laten staan.  Dan is het zo fijn om te merken dat de aannemer hetzelfde eindresultaat voor ogen heeft en met een oplossing komt waarbij hij tijdelijk de kabels in een grote houten koker opvangt en het gebouw eromheen toch kan afbreken. Vraag me niet hoe hij het precies heeft gedaan maar het is gelukt. Zonder enig oponthoud. Samen zoeken naar de ideale oplossing vind ik heel stimulerend.  En die prettige samenwerking die we hier nu op kleine schaal in het bouwteam hebben,  heb ik ook voor ogen voor Railcenter.

De vloerplaten van de tweede verdieping zijn al gelegd. Eind oktober bereiken we het hoogste punt.  Volgens de traditie gaat dan de vlag uit en is er pannenbier. Wat mij betreft om de samenwerking te vieren.

Tot ziens bij Railcenter!

Willem Brummel

Werken aan kwaliteitsverbetering

Op 13 oktober 2016 vond bij Railcenter de jaarlijkse Expertbijeenkomst voor praktijkbeoordelaars van NVW-taken en Voorman kabelinfra spoorse kabels plaats.

Een praktijkbeoordelaar is iemand die in de praktijk beoordeelt of vakmensen hun taak goed uitvoeren.

Tijdens deze Expertbijeenkomst wisselden de praktijkbeoordelaars ervaringen uit, bespraken zij lastige situaties en leerden zij van elkaar.

Op die manier werken we aan kwaliteitsverbetering!

Spanning of spanningsloos?

Hans Peters

De opleiding tot bedieningsdeskundige OBI (Operationeel Besturingscentrum Infra) 25 kV is weer van start gegaan. Opleider Hans Peters neemt dit keer vier deelnemers onder zijn hoede. Gedurende 13 dagen leert Hans zijn deelnemers alle kneepjes van het vak. En niet zomaar een vak, eentje met veel verantwoordelijkheid. Maakt een bedieningsdeskundige een fout dan kan dat zomaar leiden tot vertraging voor duizenden reizigers of voor het goederenvervoer.

De juiste schakel

Serious business dus! Noodzaak dat een bedieningsdeskundige OBI 25 kV precies weet welke schakelhandelingen hij moet verrichten op welk baanvak. Voor 25 kV zijn dat anno 2016 drie baanvakken: de Betuwe Route (BR), de Havenspoorlijn (Hspl) en de Hogesnelheidslijn (HSL).

Deelnemers leren precies hoe zij, in geval van onderhoudswerkzaamheden of calamiteiten, op afstand de spanning van de bovenleiding kunnen uitschakelen. De bedrijfsvoering, ofwel het in stand houden van de energievoorziening, van de 25 kV baanvakken continue kunnen monitoren. En het meest hectische deel van het vak. In geval van een technische storing moet een bedieningsdeskundige de storing signaleren, uitzoeken waar deze precies zit én ervoor zorgen dat deze storing zo snel mogelijk wordt verholpen zodat de treinen weer ongestoord verder kunnen rijden.

Aan de slag

Na de opleiding kunnen de deelnemers aan de slag als bedieningsdeskundige 25 kV bij het OBI nabij het OCCR (Operationeel Controle Centrum Rail) in Utrecht. Hier werken zij dan met de meest geavanceerde techniek op de plek waar de energievoorziening van het Nederlandse spoor 24/7 wordt gemonitord en gestuurd.

Een spannend vak met veel verantwoordelijkheid. Iets voor jou?

Innoveren met een koffer?

Ruim 25 afgevaardigden van ingenieursbureaus, aannemers, opleidingscentra, kennisinstituten en ProRail zijn vandaag bij Railcenter voor de Netwerkdag van InnoRail. Deze dag, die geheel in teken staat van inkoop van innovatie levert vast en zeker interessante inzichten op die het proces van het inkopen van innovaties kunnen versoepelen.

Het programmaInnovatiekoffer

De deelnemers staat een afwisselend programma te wachten van lezingen, workshops en interessante discussies. Te beginnen met het uitpakken van de innovatiekoffer. Nu zie ik je denken, een innovatiekoffer? Dat is een koffer, bestaande uit drie vakken die overheden helpt bij inkoop van innovatie.  De vakken zijn gevuld met: instrumenten, trajecten en cases, die het proces van het inkopen van innovatie meer inzichtelijk maken.

Voor het spreekwoordelijke uitpakken van de koffer en voor het behandelen van cases uit de dagelijkse praktijk komen twee sprekers aan het woord die autoriteit zijn op het gebied van innovatie en marktwerking. Te beginnen met Floris den Boer, senior adviseur aanbesteden, van PIANOo. Hij gaat de ontwikkeling van innovaties, innovatiegericht inkopen en alles over de Innovatiekoffer toelichten. Daarna pakt Hendrik van Meerveld, adviseur en onderzoeker bij TNO, het stokje over. Hij neemt de deelnemers mee naar het speelveld van de dagelijkse praktijk rondom het vermarkten van innovaties. Hij behandelt best practises waarmee hij de deelnemers handvatten voor hun eigen praktijk aanreikt.

Na een ochtend vol nieuwe inzichten is het tijd om deze inzichten toe te passen. Kijken of de nieuwe kennis leidt tot  praktische toepassingen.

Wil je op de hoogte blijven van alle netwerkdagen van InnoRail? Bezoek dan met enige regelmaat onze site en volg ons op onze sociale kanalen.

Infrabel Academy ontmoet Railcenter

Infrabel laat zich inspireren bij Railcenter.

Railtechniek is hot!

De minor Railtechniek is afgelopen week voor de vijfde keer van start gegaan aan de Hogeschool Utrecht.

Vanaf nu heten we Railcenter!

Railinfra opleidingen gaat per 1 september, na ruim 15 jaar, verder onder de naam Railcenter. Deze naamsverandering komt voort uit de wens om een plek te creëren waar vakmanschap en promotie van de railinfra sector centraal staan. Dit maakt dat Railinfra Opleidingen haar activiteiten verder uitbreidt. Met als gevolg dat de oude naam simpelweg de lading niet meer dekt.

Volgens Pier Eringa, President-directeur ProRail, heeft de spoorsector behoefte aan Railcenter:

“Hier kunnen vakgenoten, politici en studenten elkaar inspireren en uitdagen met spoorse vraagstukken. Van ingewikkelde logistieke bouwprocessen tot de nieuwste technologische ontwikkelingen. Bij Railcenter komen zij samen. Ook scholieren en potentiële werknemers zijn van harte welkom. Bij Railcenter kunnen zij een blik werpen op de wereld van het spoor. Een mooie wereld, en een die met een goede en open samenwerking nog veel mooier kan worden.”

De plannen voor Railcenter werden enthousiast ontvangen door partners als aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers, kennispartners en ProRail. Samen met hen zijn wij aan de slag gegaan.

 

Bij de uitwerking van alle plannen kwamen we met elkaar tot vier speerpunten. Deze vormen de leidraad voor Railcenter:

Railcenter laat de spoortraditie van de Wagenwerkplaats in Amersfoort voortleven. Dit terrein dat bijna 100 jaar lang dienst deed als industrieel spoorcomplex vormt opnieuw een bruisende plek waar (toekomstige) spoorprofessionals samen komen om te werken aan een beter spoor.